1. Uczniowie są zobowiązani do realizacji projektu
gimnazjalnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem
uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z
zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Projekt edukacyjny jest realizowany przez
zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje
następujące działania:
a) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
b) określenie celów projektu
edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
c) wykonanie zaplanowanych działań;
d) publiczne przedstawienie
rezultatów projektu edukacyjnego.
4. Udział ucznia w projekcie ma wpływ na
ocenę z zachowania, zgodnie z zapisami statutu szkoły. Wkład ucznia w
realizację projektu może być też uwzględniony w ocenianiu
przedmiotowym.
5. Udział ucznia w projekcie i temat
projektu zostanie odnotowany na świadectwie ukończenia gimnazjum.
6. Tematyka projektu może dotyczyć
wybranych treści nauczania (określonych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego dla
gimnazjów) lub wykraczać poza te treści.
7. Czas trwania projektu jest uzależniony
od jego problematyki, ale nie powinien być krótszy niż
miesiąc i dłuższy niż pół roku. W szczególnych
przypadkach opiekun projektu może przedłużyć jego realizację, ale
projekt powinien zostać zrealizowany w jednym roku szkolnym.
8. Zespoły uczniowskie liczą od 3 do 6
osób. W szczególnych przypadkach opiekun może
zdecydować o większej liczbie członków zespołu.
9. Zespoły projektowe mogą być klasowe,
międzyklasowe lub międzyoddziałowe.
10. Opiekun projektu ma za zadanie:
a) wspierać zespół uczniowski
i udzielać konsultacji na wszystkich etapach realizacji projektu
(ustalenie zasad współpracy, wybór tematu
projektu, określenie celów, zaplanowanie pracy, podział
zadań i ich wykonanie, publiczne przedstawienie rezultatów
projektu),
b) ocenić udział ucznia w projekcie,
uwzględniając aktywność na wszystkich etapach realizacji projektu,
samoocenę ucznia i ocenę zespołu.
c) udzielać uczniowi informacji zwrotnej
o jego pracy nad projektem.
11. Uczniowie – członkowie
zespołu projektowego – mają za zadanie:
a) aktywnie uczestniczyć we wszystkich
etapach realizacji projektu (ustalenie zasad współpracy,
wybór tematu projektu, określenie celów,
zaplanowanie pracy, podział zadań i ich wykonanie, publiczne
przedstawienie rezultatów projektu),
b) współpracować z innymi
członkami zespołu i opiekunem projektu,
c) dokonać samooceny i oceny innych
członków zespołu.
12. Wychowawca ma za zadanie:
a) na początku roku szkolnego, w
którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny,
poinformować uczniów i ich rodziców (prawnych
opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego,
b) współpracować z opiekunem
projektu realizowanego przez uczniów powierzonej klasy.
13. Nauczyciele nie będący opiekunami
udzielają wsparcia uczniom realizującym projekt, jeśli
zwrócą się oni do nich o pomoc.
14. Dyrektor szkoły stwarza warunki do
realizacji projektu zgodnie z posiadanymi środkami.
15. Uczniowie mogą korzystać z
pomieszczeń szkoły do celów związanych z realizacją projektu
wyłącznie pod opieką opiekuna projektu, wychowawcy lub innych
nauczycieli.
16. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w projekcie
edukacyjnym, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji
projektu. Wówczas na świadectwie ukończenia gimnazjum w
miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w
realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się
„zwolniony” lub „zwolniona”.
17. Obowiązkowa dokumentacja projektu
pozostaje w szkole i ma postać Karty Projektu, która
zawiera: temat projektu, cele, harmonogram działań, czas realizacji,
skład zespołu projektowego i nazwisko opiekuna. O pozostałych
dokumentach niezbędnych do realizacji projektu decyduje opiekun. |