Liczba głosów: 840
Projekt edukacyjny Opis projektu W projekcie Kreatorzy rzeczywistości smart chcemy wykorzystać zapotrzebowanie i panującą modę na IoT (Internet of Things), czyli internet rzeczy, w celu wdrażania uczniów do myślenia komputacyjnego. Uczniowie w trakcie projektu tworzą lub przerabiają przedmioty z życia codziennego a następnie wzbogacają je o warstwę technologiczną. Aktualnie, uczniom już zostały przedstawione funkcjonalności płytek programowalnych (MakeyMakey, Micro:bit, Arduino i małego komputera Raspbery Pi z nakładką HAT) wyposażonych w różne drogi transferu danych, sensory, wyświetlacze diodowe. To własnie tego typu płytki programowalne planujemy wykorzystać. W trakcie burzy mózgów uczniowie wygenerowali serię zadań do realizacji w ramach projektu w drugim semestrze 2017/18 r. Oto ich propozycje:
Zadania projektowe będą odwoływać się do treści z informatyki, historii, techniki, muzyki. Każde z zadań będzie realizowane w grupach. Same efekty końcowe, przedmioty smart, będą ważne, ale droga jaką uczniowie pokonają do osiągnięcia celu, będzie bezcenna. Przebycie tej drogi wspólnie z grupą wyposaży uczniów lub utrwali szereg umiejętności, takich jak: formułowanie problemu, wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji, rozkładanie zadań na serie małych kroków, tworzenie algorytmów, ich ocenianie i sprawdzanie poprawności, wytrwałość, cierpliwość, krytyczne podchodzenie do własnych działań, logiczne myślenie, formułowanie zrozumiałych komunikatów, nie tylko dla komputera, współpraca w grupie, kreatywność, poczucie sprawczości i decyzyjność. Wśród metod jakimi się posłużymy będą dominować problemowe metody aktywizujące i praktyczne. Istotne znaczenie będą mieć też metody eksponujące, typu pokaz i wystawa, które będą stanowić elementy podsumowania projektu. Instalacja grające schody będzie zlokalizowana na szkolnym korytarzu. Cała społeczność szkolna włączona będzie do testowania instrumentu jako podsumowania tego zadania projektowego. Elementy smart związane z ubiorem będą przez uczniów użytkowane. Interaktywny timelie z życia Tadeusza Kościuszki na płycie pilśniowej stanie się pomocą dydaktyczną i wraz z innymi efektami końcowymi projektu, będą stanowić elementy wystawy prac uczniów, która co roku ma miejsce na szkolnym korytarzu pod koniec drugiego semestru. Naszym podstawowym źródłem informacji będzie dokumentacja online i internetowa obudowa edukacyjna proponowana do użytych przez nas płytek programowalnych. Wiele z tych materiałów jest anglojęzyczna, dlatego nauczycielem wspomagającym będzie nauczyciel języka angielskiego, który wesprze nas w prawidłowej wymowie pojawiających się nowych pojęć. Cele projektu
Elementy unikatowe Programowanie w różnych postaciach na dobre zagościło w naszych szkołach; używamy na lekcjach ScratchJr, Scratch, AppInventor. Natomiast stosowanie płytek programowalnych ciągle jest rzadkością. A właśnie te planujemy wykorzystać: MakeyMakey, Arduino, Micro:bit. Sama płytka Micro:bit proponuje aż pięć środowisk programistycznych online. Niecodzienne jest łączenie programowania z innymi elementami: krawiectwa (interaktywne opaski), historii (timeline z życia T. Kościuszki), muzyki (zabawa w udźwiękowienie schodów), techniki (przekształcanie papierowych talerzyków do interaktywnego przycisku do gry). Efekt każdego z projektowych zadań dla ich twórców będzie miał charakter unikalny: interaktywna płyta pilśniowa o patronie szkoły, grające schody, koszulki patriotyczne i na dyskotekę, spodnie z miganiem na zawołanie, bransoleta wojskowa i bransolety przyjaźni. Uczniowie poprzez proste projektowanie przedmiotów, następnie przykrawanie, przyszywanie, przyklejanie, montowanie i oczywiście programowanie, nadadzą tym przedmiotom indywidualny charakter, tchną w nie odrobinę swojego ducha:) Miejsce i czas realizacji Projekt realizowany będzie w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Zawierciu w ramach lekcji informatyki i koła informatycznego w miesiącach: luty-maj. Wykorzystanie grantu Zakup płytek programowalnych i niezbędnych drobnych elementów technicznych (kable, baterie, taśmy,..). |